Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Isnin, 30 Julai 2007

Ini Suatu Cerita


Penulis: Faizal Dzasrik
Penerbit: PTS One Sdn Bhd
Tahun: 2007
Halaman: 506
Harga: RM24.90 (Semenanjung Malaysia) / RM27.90 (Sabah dan Sarawak)
Genre: Fiksyen
Pengantar: Bahasa Malaysia


Sinopsis:

Tiga lelaki berbeza,
Tiga perempuan berbeza (Ops, silap!)
Ada ramai sebenarnya....

Siapa mereka?
Menarik sangatkah kisah hidup mereka?

Tiga kisah dalam satu cerita? Lainnya!


Ulasan:

Setiap kali saya membuat satu-satu ulasan, saya cuba setakat mana termampu untuk menjadi objektif. Saya harap kritikan saya terhadap novel ini akan dilihat sebagai satu kritikan yang membina demi kebaikan. Sesungguhnya niat saya sekadar untuk melihat penambahbaikan dan tidak sama sekali saya berniat untuk menjatuhkan atau menghentam sesiapa.

Pertamanya, saya harus katakan di sini bahawa perkara yang menarik minat saya untuk membeli novel Ini Suatu Cerita adalah kulit depannya yang saya kira lain daripada biasa. Kelainan ini menjadi daya penarik yang berjaya menggapai orang seperti saya untuk membelinya. Pun begitu, tidak banyak maklumat dapat diperolehi daripada sinopsis di belakang kulit ini - terlalu ringkas menyebabkan pembaca tidak dapat membuat keputusan sama ada ini kisah yang ingin dibaca oleh mereka.

Saya membaca novel ini menjangkakan kisahnya adalah kisah yang akan mengundang senyum seperti 5 Tahun 5 Bulan yang pernah saya ulas sebelum ini. Mungkin itulah silap saya kerana menjadikan 5 Tahun 5 Bulan sebagai kayu pengukur. Saya akui Ini Suatu Cerita ada ketikanya mampu mengundang senyum tetapi kisahnya tidak cukup kuat untuk menarik perhatian saya dari awal hingga habis. Saya terasa seperti perlu memaksa diri untuk membaca kisah mengenai Lan (si Semput), Syuk (si Buaya Plastik) dan Zaireen (si Kambing Gurun) ini.

Tiga kisah dalam satu ini tidak digarap dengan mantap menyebabkan pembaca seperti saya mudah hilang konsentrasi. Memburukkan lagi keadaan ialah apabila penyuntingan tidak dilakukan dengan kemas. Ada ketikanya perkataan Bahasa Inggeris dibiarkan begitu sahaja tanpa italik, ada ketikanya pula perkataan Bahasa Inggeris diletakkan di antara pembuka dan penutup kata, dan ada pula ketikanya perkataan Bahasa Inggeris diitalikkan.

Ejaan Bahasa Malaysia juga terdapat beberapa kesalahan - yang saya harap tidak disengajakan. Penggunaan Bahasa Inggeris juga agak lintang-pukang nahu dan ejaannya. Tak perlulah saya senaraikan di sini kerana bukan niat saya hendak menjadi guru Bahasa Inggeris.

Walaupun perkara-perkara ini mungkin remeh bagi sesetengah orang, bagi saya ianya tidak boleh dipandang enteng. Penulis dan penyunting wajar meminimumkan kesilapan-kesilapan asas.

Apapun, saya rasa penulis Ini Suatu Cerita mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Saya hormati keberaniannya untuk terjun ke dunia penulisan yang penuh onar dan duri. Saya doakan agar Faizal Dzasrik akan dapat menjadi penulis yang berjaya kerana saya yakin dia punya khalayak pembacanya tersendiri. Cuma sayang sekali saya bukan tergolong di dalam khalayak pembaca tersebut.


Penilaian: 2 bintang

Tiada ulasan: