Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Selasa, 3 Julai 2007

X-Factor: The Longest Night

Penulis: Peter David
Artis (pensil): Ryan Sook dan Dennis Calero
Artis (dakwat): Wade Von Grawbadger dan Dennis Calero
Artis (warna): Jose Villarrubia
Penerbit: Marvel Publishing, Inc.
Tahun: 2006
Halaman: Tidak dinyatakan
Harga: RM68.17 (USD19.99) - kulit tebal / RM51.12 (USD14.99) - kulit nipis
Genre: Fiksyen sains
Pengantar: Bahasa Inggeris


Sinopsis:

In the fallout from House of M and following the surprise film-noir hit MadroX, a new mutant team is forged! X-Factor is an investigative mutant agency that includes Madrox, the multiple man; Guido, the strong guy; Wolfsbane, the shape-shifter; Siryn, the chorus girl; Rictor, the living earthquake; and Generation X's Monet, the pompous witch. Drawn together in the heart of Mutant Town, this rag-tag band of heroes has a lot of answers to find. And fast! Bonus: A key player from House of M will play a major role in X-Factor! (No. It's not Wolverine - sigh.)


Ulasan:

Seperti yang saya nyatakan di dalam ulasan mengenai Akademi Gemilang: Pengembaraan Suzaimi beberapa minggu lepas, saya memang hantu komik. Justeru, dari semasa ke semasa, saya akan mengulas tentang karya komik seperti X-Factor: The Longest Night ini. Ulasan ini juga ulasan kedua pada minggu ini - satu bonus yang akan saya lakukan apabila ada kesempatan dan keluangan masa.

X-Factor: The Longest Night merupakan kompilasi siri komik X-Factor jilid kedua keluaran 1 hingga 6 yang diterbitkan oleh Marvel. Sebenarnya kumpulan X-Factor yang diketengahkan di dalam novel grafik ini adalah jelmaan ketiga. Jelmaan pertama terdiri daripada ahli-ahli asal X-Men iaitu Cyclops, Marvel Girl, Iceman, Beast dan Angel (kemudiannya menjadi Archangel). Jelmaan pertama ini bertindak sebagai sebuah kumpulan bebas yang menjejaki mutan-mutan untuk dilindungi. Bagi yang telah menonton filem cereka X-Men dan sekuel-sekuelnya, pasti akan dapat mengenal pasti watak-watak ini. Jelmaan kedua kumpulan X-Factor ini pula merupakan sebuah kumpulan yang ditaja oleh kerajaan Amerika Syarikat, dan terdiri daripada Havok, Polaris, Strong Guy, Multiple Man, Wolfsbane, Quicksilver dan Valerie Cooper, yang kemudiannya disertai juga oleh watak-watak lain seperti Forge, Shard, Wild Child, Mystique, Sabretooth, Fixx, Archer dan Greystone. Kini, X-Factor muncul dengan penampilan terbaru dengan ahli-ahlinya Multiple Man, Strong Guy, Wolfsbane, Rictor, Siryn, Monet dan Layla Miller.

Keliru? Memang begitulah kalau cuba hendak memahami dan mengikuti siri komik yang mempunyai sejarah yang kompleks. Okey, kita balik kepada ulasan. Peter David yang menjadi penulis kisah X-Factor: The Longest Night sebenarnya merupakan seorang novelis dan penulis siri komik yang sudah terkenal dengan genre fantasi dan fiksyen sains di Amerika Syarikat. Beliau yang terkenal dengan novel-novel Star Trek dan juga siri komik seperti The Incredible Hulk, Friendly Neighborhood Spider-Man, Supergirl, Aquaman dan Fallen Angel merupakan antara penulis yang prolifik. Jadi tidak hairanlah kisah yang dipaparkan di dalam novel grafik ini (walaupun tidak menggunakan watak jahat yang dikenali ramai), tetap menarik perhatian. Peter David telah mengadunkan aspek pembinaan watak dan humor ke dalam penceritaan X-Factor: The Longest Night menjadikannya satu bahan bacaan santai yang berkesan.

Pada pandangan saya, X-Factor: The Longest Night adalah sesuai bagi mereka yang memang meminati watak-watak mutan di dalam komik-komik Marvel, atau mereka yang mengikuti penulisan Peter David. Jika anda bukan tergolong di dalam dua kategori ini, maka novel grafik ini bukan untuk anda. Bagi saya yang sememangnya hantu komik yang tidak berapa minat dengan watak-watak mutan tetapi mengikuti penulisan Peter David, saya tidak rasa kecewa dengan novel grafik ini.

Kalaulah ada komik tempatan yang boleh mencapai tahap seperti komik-komik terbitan syarikat-syarikat Amerika Syarikat dan Jepun...


Penilaian: 3.5 bintang

Tiada ulasan: