Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Sabtu, 21 Julai 2007

As I Was Passing


Penulis: Adibah Amin
Penerbit: MPH Publishing
Tahun: 2007 (cetakan kedua)
Halaman: 344
Harga: RM32.90
Genre: Bukan fiksyen, humor
Pengantar: Bahasa Inggeris


Sinopsis:

Adibah Amin's As I Was Passing celebrates the Malaysian way of life. In this delightful, inventive collage of anecdotal essays, she looks into the heart and soul of Malaysia, past and present, with humour and through crisp prose. She dissects the Malaysian psyche and its quirks and idiosyncrasies with relish and abandonment.

Adibah is an astute anecdotalist, blessed with a talent for the closely observed detail as well as a keen sense for the foibles of others and a keener sense of humour about her own follies. Her affection for Malaysia and Malaysians comes through clearly even as she pokes fun at them. If you need one book that captures the essence of what it is to be Malaysian or some idea of Malaysianness, you won't go wrong with this one.


Ulasan:

Ini adalah satu buku yang saya sukar untuk lepaskan apabila sudah mula membaca. Kandungan As I Was Passing sebenarnya adalah himpunan 103 artikel yang ditulis oleh Adibah Amin pada tahun 1970-an di dalam ruangannya di dalam akhbar The New Straits Times.

Apa yang istimewa tentang buku ini? Pertama sekali, walaupun artikel-artikel yang dihimpunkan menceritakan tentang Malaysia pada tahun 1970-an dan zaman sebelum itu, saya dapati banyak sekali perkara yang diceritakan masih relevan sehingga ke hari ini. Baca saja tentang "Malaysian time" (halaman 8-11), "The social sin of the kedekut" (halaman 24-28) dan "Raya rampage" (halaman 192-195), sekadar memetik tiga contoh. Sifat timeless pada tulisan Adibah Amin ini membolehkan pembaca (sama ada yang tidak pernah melalui zaman itu atau yang telah lupa tentang zaman pra-1980-an) menghayati dan memahami apa yang hendak disampaikan.

Kedua, gaya penulisan Adibah Amin itu sendiri menjadi satu daya tarikan yang tersendiri. Bahasanya mudah, tetapi lenggok bahasa yang digunakannya amat istimewa sehingga membolehkan pembaca "jatuh cinta" kepada tulisan Adibah Amin. Tidak ramai penulis yang mampu melakukan perkara ini.

Ketiga, anekdot di dalam artikel-artikel Adibah Amin mempunyai humor yang mampu membuatkan pembaca tersenyum tanpa dipaksa. Lebih penting lagi, humor yang diselitkan adalah bersahaja dan tidak menyinggung sesiapa. Kalaupun Adibah Amin menulis tentang soal yang berhubung kait dengan agama, misalnya "Learning the Quran" (halaman 66-69) atau tentang sensitiviti budaya, seperti "Kiss my hand to say mama" (halaman 28-31), ianya dilakukan dengan begitu halus sehingga pembaca tidak rasa tersinggung langsung. Malah, pembaca berkemungkinan besar akan tersenyum atau mengangguk setuju. Saya kira ini adalah satu perkara yang tidak dipunyai oleh kebanyakan penulis zaman ini yang mungkin sekadar mengambil jalan pintas dengan menggunakan pendekatan sarkastik.

Keempat, banyak kisah di dalam buku As I Was Passing menyentuh tentang kehidupan masyarakat di negara ini yang sudah tidak lagi wujud. Misalnya "Pak Ali's TV" (halaman 22-24), "My bangsawan hero" (halaman 73-76) dan "Of ghazal and a golden girlhood" (halaman 97-100). Bagi generasi muda hari ini, saya kira kisah-kisah ini mampu memberikan sedikit sebanyak gambaran mengenai gaya hidup sebelum negara pesat membangun. Bagi yang melalui sendiri zaman tersebut, saya pasti kisah-kisah ini akan mengimbau nostalgia dahulukala.

Bagi saya, kisah-kisah ini mampu mengukir senyuman dan membawa kenangan pada zaman 1970-an. Buku As I Was Passing ini perlu dibaca oleh semua orang.


Penilaian: 5 bintang

Tiada ulasan: