Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Selasa, 21 Ogos 2007

As I Was Passing II


Penulis: Adibah Amin
Penerbit: MPH Publishing
Tahun: 2007 (cetakan kedua)
Halaman: 346
Harga: RM32.90
Genre: Bukan fiksyen, humor
Pengantar: Bahasa Inggeris


Sinopsis:

Adibah Amin, the celebrated chronicler of everyday Malaysiana, returns with more anecdotal essays that celebrate the Malaysian way of life. In As I Was Passing II, she is still doing what she does best: observing human nature with an assurance of touch and insight, laced with her signature wry humour and humanity.

Adibah is especially adept at observing and capturing the foibles and excesses of the human condition as well as the mundane stuff of everyday life, yet finding joy and humour in them. Her wit and lightness of touch, coupled with her concise, disciplined style, renders her anecdotes profound, with layers of complex thoughts in a few phrases. The wondrous real-life stories that she spins will engage and grip you with the clarity of her honesty and introspection.


Ulasan:

Seperti As I Was Passing yang telah diulas sebelum ini, As I Was Passing II juga merupakan koleksi esei-esei tulisan Adibah Amin yang pernah disiarkan di dalam akhbar-akhbar pada tahun 1970-an dan 1980-an. Sememangnya membaca buku ini akan mengembalikan nostalgia ke zaman tersebut. Betapa mudahnya kehidupan ketika itu apabila difikirkan kembali. Tetapi itulah sebenarnya zaman peralihan daripada era pertanian ke era perindustrian. Perubahan dan peralihan ini dapat dilihat menerusi esei-esei yang dikumpulkan di dalam buku ini.

Terdapat 105 artikel yang dihimpunkan di dalam jilid kali ini, dan setiap satu mampu mengundang senyum yang tidak dipaksa. Bagi sesiapa yang ingin memperbaiki penguasaan Bahasa Inggeris, saya syorkan buku tulisan Adibah Amin ini. Banyak yang boleh dipelajari daripada gaya penulisan beliau. Ada kalanya terbayang imej Cikgu Bedah daripada kisah "Adik Manja" (1980) ini.

Seperti As I Was Passing, saya ingin syorkan As I Was Passing II sebagai bacaan untuk semua orang.


Penilaian: 5 bintang

Tiada ulasan: