Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Isnin, 3 September 2007

Confessions of an Old Boy: The Dato' Hamid Adventures


Penulis: Kam Raslan
Penerbit: Marshall Cavendish Editions
Tahun: 2007
Halaman: 259
Harga: RM32.00
Genre: Fiksyen, humor
Pengantar: Bahasa Inggeris


Sinopsis:

Dato' Hamid - The Old Boy and civil servant who's been everywhere and seen it all (even though he never wanted to). Here he 'spills the beans' on his adventures dating back to the 1940s, from Kuala Lumpur to Monte Carlo, Los Angeles to Algiers, London to Temerloh Rest House and much more. Along the way, Dato' Hamid tussles with a beautiful seductress-cum-diamond thief; is corrupted by a ruthlessly ambitious banker; and helps solve the murder of a billionaire businessman. And all the time he wishes he were back at home tending his orchids and nursing is favourite cognac.

Shameless, exciting and funny, Dato' Hamid's life and adventures chart the financial, political and amorous relationships that have made Malaysia what it is today.


Ulasan:

Confessions of an Old Boy: The Dato' Hamid Adventures memang satu naskhah yang menggelikan hati. Lebih-lebih lagi jika pembaca dapat menghayati konteks kisah Dato' Hamid yang berkait rapat dengan pendidikan Inggeris, perkhidmatan awam pada zaman awal kemerdekaan dan lokasi-lokasi "eksotik" yang diketengahkan di dalam novel ini.

Kisah ini ditulis seolah-olah ia adalah memoir atau biografi Dato' Hamid. Pendekatan ini menyebabkan pembaca akan dapat menyelami isi hati, pemikiran dan perasaan watak fiksyen ini. Ayat-ayat yang sinis dan pedas serta padat dengan sindiran penuh satira merupakan pendekatan yang digunakan oleh Kam Raslan di dalam menghasilkan karya yang mendapat sambutan hangat pembaca di Malaysia ini. Bahasa yang digunakan adalah Bahasa Inggeris kolonial menyebabkan pembaca yang biasa tinggal di United Kingdom akan merasakan seperti sedang berinteraksi dengan orang British di sana. Malah, humor di dalam kisah ini juga mengingatkan saya kepada siri-siri komedi British seperti Blackadder, Yes Minister, One Foot in the Grave dan Fawlty Towers.

Walau bagaimanapun, naskhah ini bukan untuk semua orang terutama mereka yang mungkin sensitif dengan aspek-aspek tertentu. Kehidupan yang berdoktrinkan kolonial Inggeris akan menerapkan nilai-nilai yang bertentangan dengan norma budaya dan agama. Justeru, pembaca perlu mempunyai fikiran yang terbuka di dalam membaca naskhah Confessions of an Old Boy: The Dato' Hamid Adventures ini. Saya sendiri ada kalanya tersentak dengan beberapa aspek kehidupan yang diamalkan oleh watak Dato' Hamid ini. Hanya yang boleh saya katakan adalah yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk kita jadikan sempadan.

Rasanya sesuai apabila saya menghabiskan naskhah ini pada waktu Malaysia menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-50. Setidak-tidaknya, usai membaca saya merasa bersyukur kerana fikrah dan minda saya tidak sama dengan Dato' Hamid yang pada hemat saya masih "terjajah" dengan sifat liberal yang berkiblatkan ke Barat.

Ya, suatu bacaan yang menarik dan kelakar. Tetapi jika Dato' Hamid ini watak yang benar-benar wujud, besar kemungkinan dia akan memanggil saya "The Ayatollah" kerana komen-komen saya di atas.


Penilaian: 3.5 bintang

Tiada ulasan: