Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Rabu, 12 September 2007

The Incredible Hulk: What Savage Beast


Penulis: Peter David
Penerbit: G.P. Putnam's Sons
Tahun: 1995
Halaman: 384
Harga: RM68.04 (USD19.95)
Genre: Fiksyen sains
Pengantar: Bahasa Inggeris


Sinopsis:

Dr. Robert Bruce Banner has led a life of endless struggling: struggling against the rampaging beast within that was spawned in the heart of a gamma bomb explosion; struggling with obsessed army officers like Major William Talbot, dedicated to hunting him down with fearsome weapons such as the new cybernetic Hulkbusters; struggling to provide his wife Betty with something akin to a normal life... a forbidden problem considering that Banner's intellect presently occupies the towering, hard-to-miss body of the Incredible Hulk.

The persecution by the army, combined with Betty's unexpected pregnancy, prompts Bruce to take desperate measures. An experimental operation may hold the key to the cure he has long sought. It is a chance he will gladly take, and one which actually seems to pay off, as he is transformed back to his human self.

But the risk may carry with it an unexpected high price, especially with the horrific secret of Betty's pregnancy revealed. It's a price that puts Bruce and Betty's offspring at risk, and plunges the Hulk into the most terrifying and daunting exploit of his life, struggling against his greatest foes to save himself, his family, and his very soul.

With guest appearances by every incarnation of the Hulk you can imagine, this is the fantastic new novel by the author who has written over 100 issues of the Hulk - an incredible warm-up for this, the Hulk's ultimate adventure.


Ulasan:

Ini bukan sebuah komik sebaliknya ini adalah sebuah novel. Walaupun novel ini menampilkan watak-watak dari komik The Incredible Hulk, pembaca sebenarnya tidak perlu membaca komik tersebut untuk memahami kisah ini. Ini kerana kisah yang dipaparkan di dalam novel The Incredible Hulk: What Savage Beast ini adalah kisah yang boleh berdiri tanpa perlu pemahaman yang mendalam tentang apa yang berlaku di dalam komik.

Novel ini sebenarnya saya beli kira-kira 12 tahun yang lalu. Baru-baru ini sewaktu mengemas rumah, saya terjumpa semula novel ini. Dan sebaik membacanya kembali, saya merasakan satu keseronokan apabila memasuki semula dunia The Incredible Hulk. Seperti yang saya pernah katakan dahulu, saya memang hantu komik dan penggemar tulisan Peter David. Unsur-unsur drama yang diselitkan di dalam kisah ini menyebabkan pembaca sukar untuk berhenti daripada membaca.

Saya tidak mahu mengulas panjang tentang kisah ini. Sekadar ingin menarik perhatian kepada satu perkara. The Incredible Hulk adalah satu francais milik Marvel Comics. Daripada komik, watak ini telah tampil di dalam siri televisyen, permainan video, permainan patung aksi, filem cereka dan novel. Banyak lagi watak komik lain yang kini menjadi francais yang berjaya seperti Spider-Man, X-Men, Batman dan Superman.

Bayangkan jika industri penerbitan tempatan dapat menghasilkan francais seperti ini. Mungkin satu-satu watak itu bermula sebagai watak di dalam novel. Andai kata watak ini boleh difrancaiskan, bukan sahaja ia boleh muncul di dalam siri televisyen atau filem cereka, malah boleh merentas pelbagai medium lain. Kemungkinan ke arah ini sebenarnya tidak terbatas. Perkara yang diperlukan adalah kesungguhan dan iltizam, dan tidak kurang pentingnya adalah sokongan daripada masyarakat pembaca seperti kita.


Penilaian: 3.5 bintang

Tiada ulasan: