Nota Aluan

Selamat bertamu ke blog Ulas & Kupas. Blog ini dibangunkan bagi membicarakan tentang buku untuk kebaikan kita bersama. Ulasan dan kupasan di sini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin ada yang akan bersetuju dan mungkin lebih ramai lagi yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Tidak mengapa, kita raikan perbezaan pandangan secara sihat dan membina. Sama-sama kita hormati pandangan orang lain dan berpeganglah kepada adab berbeza pandangan. Teruskan membaca kerana ianya santapan minda anda!

Selasa, 26 Jun 2007

5 Tahun 5 Bulan

Penulis: Hlovate
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Tahun: 2007 (Cetakan kedua)
Halaman: 510
Harga: RM20.00
Genre: Fiksyen
Pengantar: Bahasa Malaysia


Sinopsis:

Menjadi orang gaji di rumah Encik Latfy sebenarnya tidak sesusah mana kalau tidak kerana Along Serbia yang sarkastik tu...

Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam-kelat-pedas aje.
Masin sangat la ni... lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.
Nak bagi kita orang kena diabetes ke Cik Ana oi...?
Bancuh Along kopi O. Kurang gula. Tapi campurkan sedikit honey.

Namun inilah permulaannya dia belajar menjadi seorang Ana... dan dari sini jugalah Ana semakin dewasa dalam setiap episod kehidupannya...

Kata Ana:
Saya bukan orang yang dicari, Along. Ana yang Along kenal bukan Jo yang sepatutnya Along kenal.

Kata hati Along:
Tanpa diduga dia mengenali seorang Jo di dalam Ana.

Siapa Ana? Dan siapa pula Jo dalam hidup Along?

Seperti mana dia cekap sebagai orang gaji begitulah dia 'cekap' mengendalikan dirinya sebagai pelajar di Universiti of Aberdeen. NAmun apabila datang bab 'hati' ada yang tidak kena dengannya sejak dulu. Hatinya pernah berperi: boys're stupid, some men too.

Hlovate mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah serta jenaka yang selamba. Pelajar luar negara ini mengadun 5 Tahun 5 Bulan secukup rasa; enak di mulut; berkhasiat di minda; penawar di hati... mengisi nurani.


Ulasan:

Novel picisan. Plot yang predictable. Kisah cinta tipikal.

Tiga frasa di atas kiranya amat tepat digunakan untuk menggambarkan novel 5 Tahun 5 Bulan. Tapi adakah frasa-frasa ini negatif kesannya? Bagi saya, tidak sama sekali. Penulisnya yang menggunakan nama pena yang unik dan susah untuk disebut hingga tergeliat lidah, Hlovate, tidak berselindung di sebalik kepurapuraan untuk bersastera tinggi dengan karya sulungnya ini. Membaca 5 Tahun 5 Bulan mengundang senyum kepada pembacanya, dan bagi orang yang pernah menjadi anak dagang di bumi Scotland, pastinya banyak perkara di dalam karya ini yang boleh mencetuskan kenangan lama.

Hlovate menggunakan - meminjam deskripsi di kulit belakang novel ini - "bahasa basah" yang mengadunkan bahasa percakapan anak muda dengan bahasa Inggeris. Walaupun saya dapat mengesan kesalahan penggunaan bahasa Inggeris di sana sini, ianya tidak mencacatkan karya ini kerana berkemungkinan besar itulah kesalahan lazim yang dituturkan oleh orang Melayu ketika berbahasa Inggeris. Sama ada Hlovate sedar atau tidak kesalahan nahu ini, saya tidak pasti. Namun, seperti yang saya katakan di awal tadi, membaca 5 Tahun 5 Bulan memberikan gambaran kepada kita bahawa apa yang ditulis datangnya daripada isi hati penulisnya - ikhlas, tidak hipokrit dan tanpa prejudis.

Novel tentang kisah Johanna - "Jo" kepada kawan-kawannya, "Ana" kepada keluarga Encik Latfy dan "Juan" kepada keluarganya - tidak menawarkan sesuatu yang baru dalam dunia penulisan. Namun, pembaca akan dapat menghayati kisah ini yang diwarnai dengan pelbagai watak menarik - Johanna, Along, Angah, Nana, Nina, Bat, Aie dan Yaya - yang berjaya digarap oleh Hlovate sebagai watak-watak hidup, seolah-olah pembaca dapat menyentuh, melihat dan berkomunikasi dengan mereka. Pembaca dapat menyelami emosi watak-watak ini di kala gembira, marah, sedih, sakit atau sunyi. Itulah kekuatan kisah 5 Tahun 5 Bulan ini sebenarnya - kekuatan dalam aspek perwatakan.

Bagi yang mencari karya sastera bernilai tinggi, 5 Tahun 5 Bulan bukan jawabnya. Sebaliknya, jika anda ingin senyum sendirian, senyum mengimbau nostalgia silam, senyum santai atau senyum nipis segaris (seperti yang Johanna sering lakukan di dalam kisah ini), maka karya 5 Tahun 5 Bulan menjadi penawar yang dicari.

Oh, ya. Ada resepi untuk peach cobbler di akhir novel ini. Boleh dicuba untuk dijamah sambil membaca novel ini. Apa kaitannya peach cobbler dengan kisah ini? Hanya yang membaca 5 Tahun 5 Bulan akan faham...


Penilaian: 3.5 bintang

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

baru selesai baca semalam... pandangan kita sama... saya masih senyum segaris mengingatkan Ana dan Along..
cik_sue1978.. 1Feb2010